Harry Potter

Jag måste ju erkänna att jag är ett stort fan av Harry Potter. I alla fall uiversumet, det är inte alltid jag har koll på alla detaljer (vilken bok som heter vad till exempel), ibland får jag skämmas lite som HP-fan. Däremot har jag läst mängder med fanfiction och har en väldigt bra egen bild av personerna och deras relationer och historier.

Den här hösten skriver jag C-uppsats i engelska, och vad passar bättre än att skriva om något man verkligen älskar. Jag brinner för Harry Potter i allmänhet, och även för översättning, så jag valde att kombinera dessa. Jag ska parallell-läsa den engelska och den svenska versionen av Harry Potter (de första tre) och jämföra namn och påhittade ord (som godis och lekar och andra fenomen) och sen analysera hur väl översättningen stämmer överens med originaltexten.

Det ska verkligen bli kul och spännande, men jag vet att det kommer bli jobbigt också. Jag fick en liten försmak idag redan, när jag skulle försöka skriva inledningen. En kort sammanfattning om Harry Potter-serien var mitt mål, jojo. Kort?! Hur tänkte jag? Det finns hur mycket som helst skrivet om Harry Potter, och alldeles för många vinklar och delar att ta upp. Nånting säger mig att mesta tiden kommer gå åt till att sålla och smalna av mitt ämne.

Men roligt ska det bli!

2 thoughts on “Harry Potter

Leave a Reply

