Nationalromantik

Med jämna mellanrum, och särskilt efter att jag sett sånt som Sunes sommar eller Dunderklumpen, får jag en varm känsla i bröstet av att tänka på Sverige och den svenska naturen. På många sätt älskar jag Sverige även om det alltid finns massor som skulle kunna vara bättre.

Sommarregnen i junigröna lövskogar, gnistrande frost på björkarna en ljus marsmorgon.. Det är inte så svårt att förstå varför svensk litteratur och poesi är fylld av national- och naturromantik. Och som uppfostrad med svenska böcker så blir man nog påverkad, man värderar naturens skönhet högre än man annars skulle ha gjort.

För inte inbillar jag mig att Sverige på något sätt är objektivt vackrare eller bättre än något annat. Det bara passar mig väldigt bra. Heja Sverige!

2 thoughts on “Nationalromantik

  1. “För inte inbillar jag mig att Sverige på något sätt är objektivt vackrare eller bättre än något annat. Det bara passar mig väldigt bra.”

    Det där var väldigt bra sagt! Och väldigt ylvigt. Tack för perspektivet ^^

Leave a Reply

