Åh, herregud!

Sitter och ser på Jonas Gardells “Åh, Herregud!” på SVT play (tack gode gud för SVT play ;) ). Jag tycker religion och tro är väldigt fascinerande ämnen, och jag har alltid gillat Gardell. Han står för sina åsikter och han är inte fördömande mot de som tycker annorlunda, anser jag.

Än så länge har jag bara sett första programmet, men jag gillar vad jag ser. Just att historia och bevis blandas med uppfattningar och tro, för det är ju sån världen är. Det går inte att separera det vi vet från det vi tror på ett bra sätt, allt har en del i våra liv. Att Gardell också tar upp språkfrågor gör mig förstås inte mindre förtjust. “Det första budet lyder: ‘Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig'”, säger han. “Detta måste ju innebära att det fanns andra gudar, varför skulle de annars behöva nämnas?” och jag älskar resonemanget. Som han säger, det som inte finns pratar man inte om. Alltså finns det andra gudar, enligt Gud, den enda, vår Fader? Tål att tänkas på.

En präst som blir intervjuad i programmet säger också att “Antingen är Gud god, eller så är han allsmäktig. Jag har valt att tro att han är god”. Det stämmer bra överens med min syn på en eventuell gud. Varför skulle en gud vilja vara allsmäktig, är inte det en typiskt mänsklig längtan?

I vilket fall, alla ni som har något intresse av religion, Gud eller Gardell, se programmet. Det väcker verkligen tankar :)

Leave a Reply

