Vikariatet och tidsbristen

För ungefär två veckor sedan började vi göra våra intervjuer till vårt examensarbete. I och med det kom vi tillbaka till den skola där vi var och gjorde praktik för fem veckor sedan, för att träffa en av lärarna vi skulle intervjua. När vi kliver in i personalrummet är det första jag hör “Nämen, där är hon ju!” och på den vägen är det.

En lärare hade blivit svårt sjuk och opererad, och jag hade tagit någon av hennes lektioner medan vi var på praktik. Hon hade ännu inte kunnat komma tillbaka och de behövde en vikarie, och det snabbt. Vips, där var jag. Så, sen två veckor tillbaka vikarierar jag mer eller mindre på heltid i en gymnasieskola, i matematik och naturkunskap. Naturkunskapen är inte mitt ämne, men med lite Google, Wikipedia, lärobok och sunt förnuft kommer man en bra bit. Matten däremot, den älskar jag verkligen, det är mitt förstaämne helt klart. Att själv få leda lektioner och planera och ta hand om en grupp elever är underbart!

Men, givetvis är det ganska svårt att jobba 200%, så examensarbetet har fått lida ganska rejält av att jag vikarierar. För när jag inte vikarierar så är jag i stort behov av vila, för det mesta. Är man ovan tar det mycket på krafterna att hålla allt i huvudet och få ihop så att alla elever får det de ska ha.

Men jag trivs. Som fisken i vattnet för det mesta, även om jag är trött. Och förkyld.
Jag har nog hittat mitt kall i livet :) I alla fall för de närmsta tio åren eller så.

2 thoughts on “Vikariatet och tidsbristen

  1. Åh jag blir så glad när jag läser det här :D Du kommer bli den bästa läraren ever, och du är så duktig!! Och att du vågar ta dig naturkunskap fast du inte är lika inläst på det, fantastiskt! :) Skulle vara hur roligt som helst att se dig på en lektion någon gång!

Leave a Reply

