Bokbloggande dag 1 – en serie som borde vara längre eller kortare

Första dagens bokbloggande handlar om “en bokserie du önskar hade varit längre, eller kortare” (A book series you wish had gone on longer OR a book series you wish would just freaking end already).

Harry Potter-böcker
Min första tanke var att jag vill nog att alla böcker ska fortsätta i all evighet. Jag är en sån som verkligen lever mig in i böckerna, och då vill jag ju veta hur det gick sen. Men, jag är glad att J K Rowling inte föll för trycket och skrev fler böcker än hon tänkt från början. Jag älskar verkligen Harry Potter-serien, men mot slutet blev det motigt, man ville bara ha ett avslut och ett inte alltför traumatiskt sådant. En annan serie som jag önskar hade tagit slut tidigare är serien om Alan Banks av Peter Robinson. Jag har någon sorts OCD när jag börjar läsa serier, allt ska läsas i rätt ordning och gärna i följd, men när en del av hans böcker för det första inte finns på svenska, eller getts ut i fel ordning och det dessutom är för många för att läsas i följd så.. Nä. Jag gav upp. Det blev för enformigt.

Det självklara valet för en serie jag vill skulle ha fortsatt borde egentligen vara Twilight. Jag älskade den, jag turboläste den (för att vara mig), jag grät och jag skrattade. Men, nä. Något säger ändå emot. Meyer kunde helt klart ha gjort så mycket mer av serien och jag hade nog helt klart älskat det med, men jag skulle känslomässigt inte ha orkat mer. Jag har aldrig varit så arg som när jag läste New Moon, eller så nervös som när jag läste Eclipse. Man ska veta sitt eget bästa ändå :)

One thought on “Bokbloggande dag 1 – en serie som borde vara längre eller kortare

  1. Pingback: 30 dagars bokbloggande

Leave a Reply

