Något jag glömde..

Jag glömde ju skriva om två serier som jag verkligen har velat att de ska ta slut någon gång! Nu kommer jag säkert bli lynchad, för det här är kultserier i dess bästa bemärkelse. Det visar ju bara tydligt hur meningslöst det är för mig att försöka vara pretentiös i mitt läsande, jag uppskattar helt enkelt inte sånt :)

Den första är Douglas Adams trilogi(!), Liftarens guide till galaxen. Jag började läsa den första boken med glatt humör och lyckades väl hålla humöret ungeför till halva andra boken. Sen tröttnade jag på omständigheten, men pinade mig vidare. Jag tänkte att det kan ju vända. Det gjorde det inte, och i början av den sista och femte boken så fastnade jag. Jag kunde verkligen inte förmå mig själv att läsa vidare. Det skulle dröja ett halvår innan jag läste klart. Nu ie eftrhand är jag glad att ha läst den, inte för att jag minns så mycket detaljer av den, men för att jag har upplevt det där sättet att skriva och hänger med på referenserna.

Den andra serien är Sagan om ringen/Ringarnas herre. Ja, den är episk, ja, den var säkert nyskapande och omvälvande för sin tid. Men den är ju så långsam! För mig som introducerades till fantasy via Terry Brooks, vidare via Eddings och sedan såg filmerna så är inte Tolkiens böcker en sån fantastisk läsupplevelse. Jag uppskattar trovärdigheten och maffigheten i universumet, men inte själva stilen han skriver på.

Båda dessa hade helt kalrt tjänat på att vara kortare, enligt mig. Så, ni får döda mig nu :P

Leave a Reply

