Bokbloggande dag 4 – bästa boken eller serien någonsin

Då var det redan dag fyra i bokbloggandet och nu ska jag alltså försöka mig på att beskriva min favoritbok eller favoritserie. Det, mina vänner, är ju oerhört svårt. Som om det inte varit svåra ämnen redan.

Det första som dök upp i huvudet var faktiskt serien om Narnia av C S Lewis, och jag skulle nog säga att genomgående för mina favoritböcker är att jag läste dem som liten eller ung, i slukaråldern. Det var en helt annan upplevelse då, jag var inte så påverkad av det eviga kurslitteraturläsandet och allt kritiskt tänkande som kommer med universitetsstudier.

Jag älskade och älskar fortfarande serien om Narnia. Det började, har jag för mig, med att jag såg några avsnitt av BBCs inspelning av Häxan och lejonet, och sen fick jag hela bokserien av mamma och pappa. Det är ju sju böcker med mer eller mindre sammanhängande historier, och egentligen kan man nog kalla de här böckerna för min introduktion till fantasygenren. Tillsammans bygger de upp ett helt universum och man får se hur en värld skapas, frodas och går under. Böckerna gavs ut i “fel” ordning i originalutförandet, men jag läste dem i kronologisk ordning utifrån handlingen och det gjorde det enklare att följa, tycker jag. Huvudpersonerna är ju de fyra syskonen Peter, Susan, Edward och Lucy men tre av de sju böckerna involverar inte alls någon av syskonen. Jag skulle helt klart rekommendera de här böckerna till de som gillar fantasy, visst är de barnböcker men de har en berättarteknik och ett djup som är ovanligt :)

4 thoughts on “Bokbloggande dag 4 – bästa boken eller serien någonsin

  1. Pingback: 30 dagars bokbloggande

Leave a Reply

