Bokbloggande dag 5 – en bok eller serie jag hatar

Idag ska jag alltså skriva om en bok eller serie som jag hatar. Det är nog ännu svårare än att välja ut en favorit faktiskt, hat är ett starkt ord. Men genomgående för böcker som jag “hatar” är nog att jag tvingats läsa dem på olika sätt, oftast i skolan. Böcker som jag inte gillar början på avslutar jag generellt inte, så då hatar jag dem oftast inte heller.

John Steinbecks Pärlan är en sån bok som vi var tvingade att läsa i skolan som jag aldrig förstod storheten i. Den var förvirrande, långsam och eventuellt filosofisk, men inte så att man förstod. Andra sådana har varit P C Jersilds En levande själ och nu senast William Faulkners Light in August. Jag vet inte om man kan kalla det hat, men det har tagit emot hela tiden att läsa dem. Jag tycker inte heller om Flugornas herre, varken som film eller bok. Det finns nog med elände i världen, man behöver inte grotta ner sig i det känner jag.

One thought on “Bokbloggande dag 5 – en bok eller serie jag hatar

  1. Pingback: 30 dagars bokbloggande

Leave a Reply

