Bokbloggande dag 6 – favoritboken i favoritserien

Att plocka ut min favoritbok ur min favoitserie är faktiskt inte så svårt. Eftersom jag valde Narnia som min favoritserie så är valet självklart, Hästen och hans pojke.
Hästen och hans pojke
Den handlar inte alls om de fyra syskonen utan istället om en tiggarpojke, Shasta, och en talande häst från Narnia, Bri. Tillsammans rymmer de från det hårda, grymma Calormen för att ta sig till Bris hemland, Narnia. Talande djur finns nämligen bara i Narnia. Det som gör att jag älskar den här boken är att människa och djur verkligen är jämlikar här, det är aldrig riktigt klart om Shasta hittar Bri eller om det var Bri som hittade Shasta. Shasta utvecklas, som det barn han är, men även Bri utvecklas och de växer tillsammans. Den här boken beskriver också väldigt bra relationerna mellan de olika länderna runt Narnia, och vad de har för kännetecken. Om jag inte minns fel är det också den första boken där man faktiskt får lära känna Narnias grannländer, och det gör Narnia lite mer levande. Det existerar inte i ett vakuum längre :) Får ni chansen, läs hela serien men framförallt den här boken!

One thought on “Bokbloggande dag 6 – favoritboken i favoritserien

  1. Pingback: 30 dagars bokbloggande

Leave a Reply

