Bokbloggande dag 8 – en bok alla borde läsa

Jag vet inte om man tycker att det finns någon sådan bok alla borde läsa, smaken och erfarenheterna är ju så olika. Själv tyckte jag ju till exempel varken om Sagan om ringen eller Liftarens guide när jag läste dem, även om jag är glad nu att jag har läst dem. Men det beror ju mest på mitt nördumgänge, jag tycker inte att det är någt man behöver läsa för allmänbildningen direkt.

Bibeln vore ju också ett smidigt svar, den är ju faktiskt en stor del av vårt kulturarv, men samtidigt finns det så otroligt många andra influenser just nu så jag vet inte vilken helig bok man egentligen borde välja. Dessutom tenderar man ju att skrämma bort en hel del människor med böcker med religiös koppling, det är ju lite onödigt.

Men ska jag ändå försöka ge ett tips så får det bli SVJ – Stora vänliga jätten av Roald Dahl eller Polgara Besvärjerskan (en bok på engelska, två på svenska) av David Eddings. SVJ för att det är en fascinerande och vacker barnbok som jag älskade som liten, Polgara för att hon är den mest fascinerande personen av alla i serierna om Belgarion och Mallorea. Jag skulle kunna valt ut ungefär tjugo andra böcker, kanske fler, men någon måtta får det ju vara :)

3 thoughts on “Bokbloggande dag 8 – en bok alla borde läsa

  1. Det är massor man glömmer när man väl sitter där och ska skriva tycker jag. Väldigt irriterande!

    Men ja, Roald Dahl <3 Tycker mycket om hans småböcker också, de mindre kända. Quentin Blakes illustrationer gör ju sitt till också :)

  2. Pingback: 30 dagars bokbloggande

Leave a Reply

