Bokbloggande dag 10 – en bok som överraskade

Idag handlar det om en bok som jag trott jag skulle ogilla men som jag till slut har älskat, och här har jag för en gångs skull en självklar kandidat! The Handmaid’s Tale av Margaret Atwood.

Det var en bok vi skulle läsa får vår engelska C-kurs nu i våras, och de flesta såna böcker är intressanta men generellt rätt tråkiga. Eftersom jag läser på känsla är det inte min favorittyp av bok, som ni kanske förstår. Men den här boken förvånade mig verkligen, både för att den var bra och för att det inte är den typ av bok som jag brukar tycka om. Det är en lågmäld och långsam bok där man får följa en kvinnas inre liv i ett något 1984-liknande samhälle. Hon är utvald som Handmaid, vilket är en kvinna vars enda roll är att producera barn och vi får då följa hennes kamp mot samhället. Man får läsa om hennes nutid och hennes dåtid växelvis, hur hon växte upp, de små ändringarna i samhället som ledde till revolutionen, hur hennes vardag ser ut i det nya samhället.

Det är en sån där bok när man inte förstår nästan någonting alls i början, man blir inkastad i handlingen på en gång, men gradvis så lär man känna både världen och huvudpersonen. Jag blev verkligen förvånad av boken och mig själv, för även när jag beskriver den låter det inte som en bok jag skulle gilla. Men hennes kamp, hennes funderingar och hur hon vacklar mellan kamp och kapitulation är så otroligt fint beskrivet. Läs den!

One thought on “Bokbloggande dag 10 – en bok som överraskade

  1. Pingback: 30 dagars bokbloggande

Leave a Reply

