Bokbloggande dag 11 – en besvikelse

En bok som var en besvikelse.. Hm. Det finns nog en hel del, men den första som dyker upp är den första delen i Håkan Nessers nya serie, Människa utan hund med Gunnar Barbarotti som huvudperson. Min första vända in bland vuxenböckerna var in i fantasy-världen, men där fastnade jag aldrig riktigt. Den andra vändan visade mamma och pappa mig deckarna, doch där blev jag fast i något år, minst. Mamma hade Maria Lang och Mrs Pollifax, otroligt mysiga lättlästa deckare, och pappa hade Åke Edwardsson, Håkan Nesser och Henning Mankell. Jag kom aldrig så långt som Mankell, men resten slukade jag, den ena efter den andra. Nesser var den sista jag läste, och jag funderar om inte läsandet ändå spände sig över flera år för jag har en känsla av att jag hade hunnit mogna lite tills jag läste Nessers sista bok om van Veeteren.

Som man kanske kan förstå älskade, och älskar, jag deckare och jag hade stora förhoppningar på Nessers nya eftersom han varit min favorit. Men, jag kom inte längre än halva Människa utan hund, sen gav jag upp. Den var mörk, men inte spännande. Snarare deprimerad. Det är i alla fall vad jag minns av den. Den var inte alls vad jag ville ha. Ibland har jag tänkt att jag kanske borde ge Barbarossi en ny chans, men det tar emot. Nesser får gärna vara ett gott minne och minnet av böckerna är nog rätt förskönat med. Och jag trivs så :)

3 thoughts on “Bokbloggande dag 11 – en besvikelse

  1. Förstår att du blev besviken, själv har jag inte läst “människa utan hund” eftersom jag misstänkte att jag skulle bli just… besviken.

  2. Pingback: 30 dagars bokbloggande

Leave a Reply

