Bokbloggande dag 14 – favoritperson

Ursprungsfrågan är favoritperson i en bok (av vilket kön eller genus som helst) och jag tycker ämnet är lite lustigt beskrivet. Vad skulle hindra mig från att välja en figur bara på grund av dess kön? Och måste min favoritfigur vara könad överhuvudtaget? I Narnia exempelvis är ju visst djuren lite könade, men de är ju ändå djur.

Så. Färdiggnällt.

Som jag sagt förut så har jag svårt att minnas böcker alltför starkt och de jag alltid känner starkast för är de jag läser just nu. Därför blir min favoritperson Eric Northman i Sookie Stackhouse-serien. Jag läser Charlaine Harris böcker parallellt som jag ser serien (True Blood) så just nu har jag en läspaus för att inte spoila säsong 3. Jag verkligen längtar till säsong 3 är klar så jag kan få börja läsa igen! Eric är mycket mer komplicerad än man först anat, och jag ser verkligen framemot att få veta mer om hans bakgrund och motivationer. Jag är ju givetvis färgad av både bok och serie, men jag tycker inte det gör så mycket, man måste inte hålla isär strikt vem Eric är i boken. Om ni funderat på att läsa Sookie Stackhouse-böckerna, gör det. Bara Eric gör det värt att läsa dem. Och detsamma gäller för serien, det är ju Alexander Skarsgård som spelar Eric ;)

One thought on “Bokbloggande dag 14 – favoritperson

  1. Pingback: 30 dagars bokbloggande

Leave a Reply

