Bokbloggande dag 15 – måbrabok

Usch vad mycket samma böcker det blir när man bloggar om det här, det var lite trist. Men min främsta måbrabok måste ändå vara Godnatt Mister Tom, jag har läst den på svenska minst tre gånger och i alla fall två gånger på engelska. Underbar bok och jag gråter varje gång (spoiler) dör. Annars har Harry Potter-serien också fått fungera som måbraböcker, men det funkade inte så bra med de sista böckerna, de var alldeles för mörka.

Prinsessan TuvstarrEn annan serie jag tycker mycket om att läsa när jag känner mig nere är Bland tomtar och troll-böckerna, och helst de halvgamla upplagorna från när jag var liten. Antingen så är det för att jag är uppväxt med dem, eller så har faktiskt sagotraditionen ändrats en del. De upplagor jag tänker på innehåller Tuvstarr och Pojken som gick på äventyr (inte säker på exakt titel, men han träffar troll och räddar en prinsessa) och andra klassiker som John Bauer ilustrerat. Generellt så tycker jag väldigt mycket om sagor, de har en ganska fast form, men kan vara finurliga under tiden och de slutar alltid lyckligt :)

One thought on “Bokbloggande dag 15 – måbrabok

  1. Pingback: 30 dagars bokbloggande

Leave a Reply

