Bokbloggande dag 18 – favoritöppningsscen

Jag vet att jag tidigare har skrivit att jag verkligen inte uppskattade Liftarens guide till galaxen när jag läste den, men jag måste ändå erkänna att det är en av de bästa öppningsscenerna som jag har läst. Jag förstod att uppskatta dess storhet först när jag läste den andra gången, men det är helt ok (andra gången läste jag bara den första boken, så det var också mindre tungt i allmänhet).

En annan favorit är helt klart Pride and Prejudice (Stolthet och fördom) av Jane Austen:

It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife.

Kanske är det mer öppningsmening än öppningsscen, men hela scenen är också underbar, om än lite för lång för att återge i sin helhet. Jane Austen är i allmänhet en fröjd att läsa/se (filmerna är för det mesta bra också) och engelskan är inte alls så svår som man skulle kunna tro. Den här scenen sätter liksom tonen för resten av boken och beskriver samhället så bra. Medelklassen i 1800-talets England, man trodde inte den kunde vara såhär spännande och full av humor :)

One thought on “Bokbloggande dag 18 – favoritöppningsscen

  1. Pingback: 30 dagars bokbloggande

Leave a Reply

