Bokbloggande dag 19 – favoritomslag

Bokomslag är väl inte direkt något som jag fäster så mycket vikt vid så ofta, särskilt inte om det inte är en bokserie. Är det däremot en serie böcker som jag vill äga, då är jag fånigt noggrann. Jag hatar att ha en serie böcker med olika stil på omslagen, så det inte syns att de hänger ihop. Det är väldigt få böcker jag köper i allmänhet, så de jag köper vill jag ska se fina ut i bokhyllan också.

Man kanske kan ana ett tema i mina preferenser om jag säger att jag verkligen gillar stilen på både Twilight och Sookie Stackhouse-serien (de utgåvor på engelska som finns i Sverige har främst TV-seriens figurer på omslagen, men det finns andra).

Mörkt, mystiskt, stilrent, minimalistiskt. Det mörka passar ju temat i båda serierna väldigt bra, det är nog främst därför jag gillar det. I övrigt brukar ju sällan omslaget ha något särskilt tydlig koppling till handlingen. Det är lite synd, ett bra omslag stärker en redan bra bok.

Ett annat omslag jag älskar är det till Skuggorna och regnet av Håkan Nesser. Älgtornet stör lite, men annars är det ett av mina favoritväder. Stämningen passar också bra med handlingen, om jag minns rätt.

Leave a Reply

