Bokbloggande dag 28 – första bokberoendet

Mitt första bokberoende? Åh, den här var klurig! Frågan är ju vad som var de första.

Jag minns böckerna om Tvillingarna (Elisabeth och Jessica tror jag?), de där med röda ryggar. Lättlästa och mysiga så jag läste många, men det kanske inte kan räknas som beroende. Samma med Kitty-böckerna, roande men inte beroende.

Kulla Gulla däremot! Oj vad jag läste när mamma köpte dem åt mig. Det var nog min första upplevelse av att verkligen inte kunna lägga ifrån mig boken, jag läste varje vaken minut, även vid köksbordet. Jag minns att jag nog la ifrån mig boken när jag skulle äta någon gång, men det var lönlöst för det gick liksom inte att ställa om hjärnan tillbaka till världen. Tyvärr så var de böckerna alldeles för många, och någonstans i mitten av någon av de sista böckerna fastnade jag, la ifrån mig dem och har inte läst dem sen dess. Det blev en för “traumatisk” upplevelse att försöka ta sig tillbaka till världen efter den episoden.

Så, numera försöker jag alltid lägga band på mig och läsa i lagom takt, annars förstör jag böckerna för mig själv.

2 thoughts on “Bokbloggande dag 28 – första bokberoendet

Leave a Reply

