Den hemska verkligheten

Jag läser just nu “Såld” av Vera Efron/Natasja T och jag påminns om varför jag väldigt sällan läser sådana här böcker. Boken handlar om en flicka som blir lurad och såld som sexslav, och hur hennes liv ter sig efter detta. Jag har inte läst hela än, men jag anar hur det slutar.

Jag klarar inte riktigt av sådana här böcker, av två anledningar tror jag. 1. Jag är feg och bekväm. Historierna gör mig ledsen och deprimerad och det är sällan något jag känner att jag behöver. Världen är så full av hemskheter ändå. 2. Jag känner mig inte ens motiverad att arbeta mot alla världens hemskheter efter en sån här bok, jag känner mig bara tom.

Jag vet att det är såhär för många människor i världen, men jag vill tro att jag gör mer nytta om jag har energi att göra gott och inte bara sitta och stirra in i väggen. Trots detta kommer jag läsa klart boken, jag känner ändå att jag kan förstå situationen lite lite bättre om jag gör det. Jag rekommenderar boken till sådana som mig, den har inte samma domedagskänsla som många andra tunga böcker.

Leave a Reply

