Att fuska sig genom livet

Läste just en lång artikel på The Chronicle om en person som arbetar med att skriva uppsatser åt college- och universitetsstudenter. Allt från små enkla uppsatser till doktorsavhandlingar, vilket är ganska skrämmande. The Shadow Scholar heter artikeln, och den väcker så mycket olika tankar i mig.

Hur långt måste det gå innan man är beredd att betala stora pengar för att låta någon annan skriva ens uppsatser? Hur mår man? Varför gör man det?

Beror det på klimatet i den akademiska utbildningen idag? Den kanske inte har följt med i utvecklingen. Eller har vi allt lägre moral kombinerat med allt bättre metoder att fuska? Jag kan inte ens föreställa mig att jag skulle göra något sådant, men så hade jag inte heller en aning om att den servicen ens fanns. Jag funderar hur det skulle kännas att få min examen om jag hade låtit någon annan skriva mitt examensarbete.

En skum känsla. Utbildningsväsendet behöver reformeras, så mycket står klart. Läs artikeln, även om den är lång, det är värt det :)

Leave a Reply

