Dagens (veckans, månadens) tips

Om du gillar vampyrgenren lite sådär i hemlighet (eller helt öppet) men känner att läslusten saknas lite, prova Sookie Stackhouse-serien av Charlaine Harris. Ja, den är populär och ja, den är klyschig. Men, och det här är ett stort men, den faller inte på sina klyschor, de är lätta att förbise. Det är lätt och trivsam läsning där man inte behöver analysera särskilt mycket, men man kan analysera lite om man vill.

Mot slutet kanske man kan börja se lite upprepningar och lite väl ofta återkommande teman, men jag har lyckats läsa tio böcker i rad utan att tröttna så det är inget katastrofalt. Det känns som en vuxen tonårsserie. Där Twilight var tonårshormoner och tonårs-“Får jag inte det jag vill så DÖR jag”, så är Sookie vuxen, relativistisk (med det menar jag att det inte är svart och vitt, utan väldigt regnbågit hela tiden) och resonabel. Det finns alltid en andra sida, och kanske en tredje, och författaren skriver om dem även om hon kanske inte tar vara på dem som man skulle vilja.

Leave a Reply

