Tröttsam rundgång

En kollega på jobbet måste givetvis yttra den klassiska kommentaren för en dag som denna. Något i stil med detta sa hen: "Alla dagar är ju som internationella kvinnodagar. Vi borde ha en internationell mansdag!" varpå jag svarar att det är väl bara att starta en då. Hen inväder att den ska ju vara internationell, då duger det inte att hen startar en. Här ler jag stort och svarar något klatschigt i stil med att "man måste ju börja någonstans!" innan jag fort går därifrån för att inte bli alldeles utmattad.

Ibland känns det som jag läser för mycket debattinlägg och krönikor och smarta skribenter för mitt eget bästa. Den där diskussionen är hatad, tjatad, utnött och förkastad för längesen. Den tillför ingenting, förändrar ingenting och tyder mest på en unken syn på jämställdhet tycker jag. Men jag glömmer att, för det första, alla tycker inte som jag även om jag skulle vilja. Och för det andra så läser inte alla samma saker som jag så de kan omöjligen ha samma utgångspunkt.

Men, ändå! Trött.

Leave a Reply

