En konservativ utbildning

Innan jag började att arbeta som lärare på riktigt tyckte jag kommentaren “Den mest konservativa läraren är den nyutbildade” var väldigt överdriven. Jag som nyutbildad har ju massor av inspiration från ny forskning, fortfarande bra forskningsanknytning och massor av energi?

Tänk så naiv man kan vara. Numera tycker jag bara det är lite överdrivet :) Konservativa kan alla lärare vara, på olika sätt och inom olika områden. Jag ser på min egen undervisning det här första året att jag har fallit tillbaka till mina “rötter”, så som jag själv blivit undervisad. Eftersom jag undervisar i matematik har det alltså varit väldigt läroboksstyrt och inrutat. Men samtidigt har jag ju inte riktigt samma koll på hur man brukar göra som de lärarna som jobbat på skolan uppåt tio år, så helt säkert gör jag saker som de inte gör. Som ny tycker jag det konservativa består i att falla tillbaka på gamla mönster när det blir stressigt, och frågan är hur mycket det egentligen har att göra med att man är ny? Falla tillbaka på gamla mönster gör vi nog allihop, däremot är livet som nyutbildad lärare stressigt ganska ofta.

De visioner som man anade under utbildningen har däremot börjat utvecklas till något konstruktivt nu, så jag tycker inte att man måste vara konservativ bara för att man inte har egna lärarerfarenheter. Precis som alla har åsikter om skolan eftersom de ju har erfarenhet av den, så kan ju även jag tänka nytt för jag har en grund att stå på. Jag måste bara tänka om och se allt från lärarens perspektiv.

Jag vill hävda att konservativ, det är man av en anledning, även lärare. Det är inte en oreflekterad handling.

Leave a Reply

