Läromedelsdilemmat

Jag läste en väldigt intressant artikel på Skollyftet om läromedel som fick mig att fundera ett varv extra kring just läromedel och deras användningsområden.

Jag insåg snabbt att jag, efter genomgången lärarutbildning, har en väldigt negativ officiell syn på läromedel. Någonstans på vägen har jag genom kurser eller media eller en kombination lärt mig att man "ska" ogilla läromedel. Det ses som ett slags nödvändigt ont för att man inte har tid eller ork att själv skapa allt det material man vill använda. Genom att läsa den här artikeln insåg jag att det är min officiella hållning, men inte alls min personliga åsikt. Jag tycker mycket om läromedel, för precis som Jan Lenander skriver i artikeln så är de allra flesta läromedel skapade av engagerade och mycket duktiga lärare som brinner för att förmedla kunskap. Varför ska jag då inte utnyttja deras kunskap och lära av dem?

Däremot är vi absolut i en brytningspunkt där läromedel hamnar i en svår sits. Vi blir mer kräsna som lärare och mer och mer material finns att tillgå på nätet. Är läroböckerna dessutom dyra är det svårt att motivera för skolledningen att köpa in nya upplagor så ofta som skulle behövas i vissa ämnen. Det händer mycket inom till exempel genteknik och psykologi på bara några få år. Om vi lärare tillsammans med läromedelsföretagen kunde utarbeta någon modell som baseras både på böcker och på interaktivt och lättuppdaterat material (t. ex. på nätet) så tror jag att läromedel skulle kunna få ett uppsving igen och sluta smutskastas. Därmed inte sagt att läromedel är lösningen på alla problem, men det är heller inte orsaken till alla problem, så som det kan framställas i vissa diskussioner. En kompetent lärare är också kompetent nog att göra det bästa av ett läromedel, utifrån de förutsättningar hon har.

Leave a Reply

