Yrkessäkerhet

Jag pratade med en kompis igår som också ska bli lärare, och han frågade mig om lärarjobbet faktiskt var sådär stressigt och tungt som alla säger att det är första året. Bland lärarstudenter i alla fall så har yrket ett rykte om sig att kunna få folk att gå in i väggen om man inte är försiktig.

Både ja och nej, svarade jag. Det är klart jag är stressad, det finns många moment som jag känner mig maktlös och frustrerad över. Att jag inte hinner med eller inte gör ett så bra jobb som jag skulle vilja, eller helt enkelt inte vet vad som ska göras och kanske missar något. Men, och det här insåg jag nog på riktigt först när vi pratade, någonstans finns ett självförtroende. En tro på att jag är välutbildad, kompetent och rätt person på rätt plats. Att allt inte blir perfekt är helt naturligt, men min utbildning har faktiskt gett mig oerhört mycket i form av teorier och diskussioner och tankesätt. Trots det dåliga ryktet och de ständiga förändringarna vill jag säga att vi har en bra lärarutbildning i Sverige. Jag har genom den lärt mig att bli en självständig, reflekterande och analyserande lärare. Därmed stressar jag också upp mig mindre, för jag känner att jag gör medvetna val som jag om jag får chans att tänka också kan motivera på ett rimligt sätt.

Jag är stolt över mitt val av yrke och, faktiskt, över min egen kompetens och prestation. Det tror jag är en viktig grund för att orka stå emot stressen och pressen :)

Leave a Reply

