En reflektion från Lärardagarna

Jag är på Lärardagarna, Lärarförbundets dagar för kompetensutveckling på temat Lust och leda. Konferensen pågår i dagarna tre, idag är dag två. Det finns oerhört mycket att berätta, smälta och reflektera kring, men det jag känner att jag vill dela med mig av genast är resultatet av vår diskussion under Open space-passet nu på eftermiddagen.

Jag initierade en diskussion om lust i matematiken i gymnasiet. Min ingång var att hur skapar man lust på de högre abstraktionsnivåerna som är gymnasiets senare kurser, och då särskilt för eleverna som inte är högpresterande. Diskussionen blev väldigt spretig och vi hade många olika infallsvinklar, men det vi kom tillbaka till var konkretisering och ämnesintegrering. Matematiken är ett verktyg, ett språk, en konstruktion för att beskriva världen. Varför försöker vi då beskriva världen (lära matte) helt separerat från den faktiska världen (andra ämnen)? Att använda sig av problemlösning, verklighetsbaserade problem, kan vara en nyckel till att skapa lust i matematiken. Då finns det ett syfte, och kanske en mottagare. Vi diskuterade också att integrera yrkesämnena mycket tightare i matematiken, så att eleverna får syn på den matematik de redan kan och använder, och kommer att ha användning för. Kanske inget nytt och omvälvande, men fortfarande en väldigt givande diskussion.

Leave a Reply

