Lite nybörjartips i virkning från en till en annan

Eftersom jag är nybörjare på det allra mesta inom virkning så har jag fått googla mig fram till mycket (eller fått hjälp av familj/vänner), så jag tänkte jag skulle dela med mig av lite tips och länkar som gjort det lättare för mig :)

  • Om du köper Svarta fårets “Candy Magazine” med amigurumimönster, var beredd på att tänka mycket själv. “Fäst tråden”, jaha hur då och var då menar ni? Ingen förklaring hur man byter färg, eller hur man gör när man monterar (sätter ihop de olika delarna). Här gäller samma som alltid, Google is your friend.
  • Här är en video på hur man monterar snyggt (video på engelska, framgooglad av Liz när jag var helt googlehandikappad)
  • Hur man gör en “magisk ring” för att slippa hål i mitten (Svarta fårets förslag: sy ihop. Hur snyggt blir det på en skala?!)
  • Fästa är svårt när man virkar så hårt som jag gör. Var ska man göra av änden när inget går att rubba? Jag gör en knut istället och hoppas på det bästa. När jag kan flätar jag in änden lite i några maskor. (Fästning när jag monterat är fortfarande ett mysterium)
  • DROPS garnstudio har videor på det mesta som rör grundvirkning (och stickning). Hur bra som helst.
  • Det jag kallar brodernål är typ ett måste för att montera (de heter tapisserinålar utan spets när man köper dem på Coop/Maxi). En nål som inte är spetsig och som har ett hyfsat stort öga där du kan få igenom garnet helt enkelt. Man ska nämligen sy mellan trådarna, inte genom, vilket hon också förklarar i videon där uppe om montering.
  • Börja med något enklare än amigurumi. Mormorsrutor var en perfekt start, de är mjuka och snälla och tillåtande och man kan virka med stort garn och stor virknål = inte lika pilligt. Och fort går det! Att göra en ruta i alla fall..