Smått och gott

De senaste tre dagarna har jag nu tillverkat ett litet får och en pajbit :) Det går riktigt fort att virka när det är så små grejer, och det är kul att det blir klart så fort :)

Fårets ull tog en hel del tid, den var rätt pillig. Eventuellt ska man sy dit den innan man syr dit huvudet, så man kommer åt lite bättre. Sen gjorde jag en “fransk knut” (french knot, vet inte vad de heter på svenska) som ögon istället för att sy stygn, funkar det med. Pajen var riktigt svår att få till bra, mest pga att även om jag gör 26 luftmaskor slutar jag inte med ett 25 maskor brett arbete, nånstans på vägen försvinner maskor. Mycket mystiskt. Resultatet blir i alla fall att allt blir lite mindre och kortare än mönstret, så jag fick massa kant över och fick krångla lite. Men på det hela taget är jag nöjd! Föredrar dock helt klart att virka i spiral framför att virka fram och tillbaka. Blir både snyggare yta och lättare att få till rätt storlek.

6 thoughts on “Smått och gott

  1. Ha ha – jag har försökt göra franska knutar i många år. Men aldrig lyckats. :-) Tråden går bara med ner i hålet hela tiden. Din farmor satt en hel eftermiddag med mig för hon tyckte det var enkelt men hon gav upp till slut. När hon sa ” MEN HUR GÖÖÖR DU?” så satte jag på kaffe istället…

Leave a Reply

