Dokumentation

2013-02-09 09.24.51Idag har jag avslutat en orange liten elefant och jobbat lite på en morotskaka, men framförallt har jag sett till att dokumentera alla saker jag har virkat så långt. Märker redan nu att jag till exempel glömt vilken storlek på virknål jag använt till vissa saker, och det kan ju vara roligt att veta om jag vill göra fler likadana någon gång. Har fått gissa lite, helt enkelt.

Jag velade lite fram och tillbaka hur jag skulle dokumentera, det ska vara smidigt och användbart och samtidigt inte alltför tråkigt så det inte blir gjort. Jag fick tips i en virkningsgrupp på Facebook om att använda Ravelry (man måste tyvärr skapa konto för att se nåt). Ravelry var jättefint och bra uttänkt med databaser av mönster och garner (massor av svenska också faktiskt), men det blev som en för stor tröskel att göra så detaljerad dokumentation och ladda upp och så. Det blir liksom mer press på att allt måste vara snyggt och med snygga bilder när det ligger online. Istället valde jag gamla hederliga Word :) Jag har skapat lite namnstruktur och det blir väl en mappstruktur vad det lider, allt ligger i Dropboxen. Enkelt att infoga och beskära bilder och helt enkelt väldigt smidigt att använda för jag kan det. Sen är det ju bra att man lätt kan skriva ut det om man vill :)

Allra först använde jag Evernote som alla säger ska vara så bra, men det är helt kasst på att hantera bilder (du kan inte välja själv vilken storlek de ska ha) så det gick bort ganska fort. Word funkar för tillfället :) Är det någon som har något annat tips på bra sätt eller verktyg man kan använda för att dokumentera smidigt så säg till!

2 thoughts on “Dokumentation

Leave a Reply

