Garn- och virkningsprat

2013-02-16 08.42.56Idag har jag varit jätteduktig! Eller egentligen kanske inte alls men jag berömmer mig själv ändå. Jag har nämligen tagit tag i saken och sytt in/fäst de ändar som blivit hittills på väskan, så man inte sparar allt till sist. Känner jag mig själv rätt nämligen så blir det inte av då utan väskan lämnas ofärdig nåt år eller två.. Däremot var jag osäker på hur man skulle göra. Överallt i beskrivningar och så står det mest bara “fäst och klipp av” och det kändes alldeles för ospecifikt för att ens börja googla, men så hittade jag en engelsk beskrivning som sa “darn in”. Det ordet har jag själv aldrig hört i nåt annat sammanhang, så jag googlade på det istället och fick upp ett gäng förslag.

Egentligen är det ju inte så svårt, men jag vill gärna ha något eller några förslag att utgå ifrån så jag känner att jag tar ett (väl)grundat beslut när jag gör nåt nytt, inte bara hittar på hursomhelst.

Nu har jag också, som den märkesnörd (läs snobb) jag är, börjat kolla på engelska garner. Säkert är de inte varken finare eller bättre än de svenska, men det skrivs om dem på de bloggar jag läser och de lovordas, så då vill jag också prova. Sen har jag ju några svenska garner som jag verkligen gillar redan, och där vill jag också hålla mig strikt till just den varianten/det märket och inte experimentera för mycket. Jag hittar hellre tre-fyra favoriter som jag använder till det mesta, och sen gör någon enstaka utsvävning med något nytt, än använder ett nytt sorts garn varje gång. Hittar jag ett märke jag gillar är jag helt enkelt en trogen kund!

I min lördagsmorgonsgooglingsrunda (härligt ord va?) hittade jag en engelsk onlinegarnaffär som skickar även till Sverige till väldigt humana priser (4,95 pund!) så jag har lovat mig själv att i mars eller april ska jag få beställa därifrån :) Affären heter Deramore och har en otrolig samling garner, mönster och böcker. VARNING! Surfning där sker på egen risk. Stor risk att spendera mer än man tänkt. Nu måste jag bara komma på vilket projekt som ska göras av garner därifrån, så att jag kan börja fnula på färger :)

One thought on “Garn- och virkningsprat

Leave a Reply

