Kvadratkaka virkad i spiral

2013-03-23 22.55.38Jag tänkte jag skulle beskriva mer i detalj om min kaka som jag gjorde efter eget huvud igår. Inspirationen kommer främst från två håll, Catarina på virkalitenkaka och hennes jättefina morotskaka och Grietjekarwietjes pistach-petit four.

När jag skulle virka morotskakan från virkalitenkaka-boken så kom jag inte helt överens med mönstret, än virkar jag inte tillräckligt jämnt för att överdel och underdel skulle bli lika och dessutom stämma överens med kanten. När jag sydde ihop den blev den också ganska sned, så jag tänkte med en gång att jag måste hitta något knep för att få till det snyggare. Det är här den lilla petit fouren kommer in, den virkas nämligen i spiral utan skarv mellan överdel och kant, och blir ändå fyrkantig. Detta måste gå att använda tänkte jag, och se det gick bra :)

2013-03-23 22.55.45Principen är att man jobbar i multiplar om 4 istället för 6 som för runda amigurumi, och varje hörn ska ha 3 fm i varje m. Jag börjar med en magisk ring med 4 fm i och sen ökar enligt samma mönster som petit fouren. För den här kakan jag gjorde igår så ökade jag till och med varv 8, sedan gjorde jag ett vikvarv i bakre maskbågen (1 fm i varje m). Sen är det bara att fortsätta virka 1 fm i varje m för att skapa så lång kant som du vill ha. Efter vikvarvet virkade jag ännu ett varv med blått (blåbär) innan jag bytte till brunt (kaka). Botten på kakan är sedan bara en upprepning av överdelen, men med stopp på varv 8 (innan vikvarvet). Eftersom delarna garanterat får samma antal maskor (om man inte räknar fel nånstans) så är det väldigt enkelt att sy ihop den också :)

Jag valde att använda Catarinas ros som finns i hennes mönsterbok som dekoration, den är väldigt söt och enkel att göra. Ska fortsätta prova mig fram med lite olika varianter på det här mönstret med lite olika dekorationer :) Dessutom vill jag göra en trekantig tårtbit/pajbit, och en rektangulär tårtbit med samma princip.

Är det någon som känner att den skulle vilja prova så har jag ett mer ordentligt mönster nedskrivet och kan förklara :) Jag tänkte inte lägga ut det för jag vill inte konkurrera och inkräkta på Catarina och Grietjekarwietje.