Virka rektangulärt

Sedan jag lyckades virka min kvadratiska blåbärskaka i spiral så har jag försökt på lite olika sätt att få till något liknande fast rektangulärt. Jag skulle till exempel vilja göra en tårtbit (stubbe), och de är ju ofta rekangulära till sin form. Många försök har det blivit, och ungefär lika många förkastade metoder. Men nu tror jag äntligen jag hittat min variant!

De första jag gjorde valde jag helt enkelt att göra fler fasta maskor i startringen (6 resp 8) och göra långsidor och kortsidor därefter. Det blev helt ok, men inte så avlångt som jag ville, plus att hålet i mitten blev större ju fler maskor man hade. Idag valde jag istället att göra en fastmaske-stomme (har bara hittat det på engelska, foundation single crochet) där man istället för att göra en luftmaskkedja som man sedan virkar på båda sidor om, gör en första rad som innehåller både en luftmaska och en fast maska för varje maska i stommen. I det här testet gjorde jag fem sådana, och sen virkade jag bara hörn i ändarna (3 fm i varje m) och rakt på långsidorna :) Det blev som jag tänkte mig! Så i helgen kanske det blir en tårtbit av det, men då ska jag göra en lite längre stomme. :)

Bild på försök  med 6 fm i magisk ring, försök med 8 fm i magisk ring, försök med 5 stom-fm

2013-05-06 21.50.56

2 thoughts on “Virka rektangulärt

Leave a Reply

