Och så en där vi pratar om lite allt möjligt

(titeln är en vag referens till Nalle Puh)

Igår var det storshopping här hos mig. :) Långhelg och allt så passade jag på att åka ner på stan en "vardag" och bara vandra runt i affärer. Min plan var först väldigt optimistisk och produktiv, men när jag vaknade på morgonen var jag inte alls sugen på att shoppa. Jag satt och velade bra länge, men insåg att en till dag hemma utan att göra något alls inte skulle vara så kul. Jag ställde om hjärnan och åkte till stan med inställningen "Hittar jag något fint så köper jag det, jag ska gå och njuta i alla butiker!"

Och njöt gjorde jag. :) De har hållit på och byggt om ganska länge i en av våra gallerior (Strand) men nu börjar det bli hyfsat färdigt där inne och det är superfint! Man känner sig verkligen inspirerad att handla, på ett positivt sätt. (Sen kan man ju ha åsikter om konsumtionssamhället osv, men det tar vi inte idag). Det känns som en upplevelse istället för ett stressmoment eller en jakt, väldigt trevligt :) Det resulterade också i att jag kände för att unna mig, så det blev en jättehäftig dyr tröja från Desigual (d-store). Efter mycket vandrande hittade jag också ett gäng bas-t-shirtar och -linnen, ett par springskor och ett par vindbyxor. En väldigt lyckad shoppingdag!

2013-05-10 15.17.19 2013-05-10 15.15.22   2013-05-10 14.08.40 2013-05-10 15.17.51

Det var två saker som slog mig när jag gick omkring och kikade och handlade. Ett: Intersport är en väldigt kvinno-ovänlig affär (i alla fall här i Luleå centrum). När man kommer in i affären finns det först massor av barnkläder. Sen ser man en stor öppning med skyltar om manskläder (sport, training, outdoor osv). Följer man sedan en vägg får man se…. wow 5 meter av en vägg med kvinnokläder! Främst jackor. Sen är det en jättestor avdelning med skor. Letar man lite kan man eventuellt lyckas hitta avdelningen med springkläder, där får kvinnor och män dela hälften hälften i alla fall. Men utrymmet är så litet så man hittar ungefär två modeller av varje typ av plagg, inte mer. Jag gick ut därifrån med känslan av att det inte fanns knappt några tjejkläder alls. Misslyckad butik :/

Insikt nr två: Jag älskar väskor. Jag har en helt ologisk kärlek till väskor, för jag använder dem aldrig. Eller nästan aldrig. Min trofasta ryggsäck använder jag dagligen till jobbet och min lila resväska är standard så fort det ska resas, men i övrigt, nej. Nästan aldrig. Men jag älskar tanken, drömmen, känslan. Fina färger, rymliga smarta fack, roliga former, intressanta detaljer… Min stora akilleshäl är inte skor, det är väskor. Däremot tillåter jag inte mig själv att köpa så många, just med tanke på att jag faktiskt inte anväder dem. Men nu när jag tillverkar dem själv… Farligt! Jag undrar var min väskkärlek kommer ifrån.. :)

One thought on “Och så en där vi pratar om lite allt möjligt

Leave a Reply

