Förändringar / Changes (YOP #5)

(For English, click here)

Den här veckan har jag åkt först norrut sen söderut, lämnat Luleå för sista gången som lulebo, förberett för en vecka i Visby, väntat på garnleverans och provat lite nya garner.

Det är en vecka semester kvar ungefär, sen börjar jag på nya jobbet i Falun. En vecka efter det kommer flyttlasset från norr med min sambo. Vi har en riktigt fin lägenhet med bra läge och det ska bli spännande att börja nytt jobb. Men först ska jag semestra med familjen i Visby under medeltidsveckan! Hoppas på att hitta mycket fint hantverk att inspireras av och kanske nåt litet roligt att köpa. I övrigt umgås, prata och uppleva :)

Jag beställde Drops Safran på rean att ha till min variant av Cherry Hearts sampler-filt, men det har inte kommit som planerat. Eftersom jag misstänkte att det inte skulle hinna fram redan när jag var i Luleå passade jag på att göra ett sista besök på garnaffären där och köpa ett nystan Safran och ett nystan av ett nytt bambugarn jag inte provat förut. Jag har provat båda under veckan och är riktigt nöjd! Safran är mjukt och vackert, även om det tvinnar och delar sig lite när man virkar. Tror det kommer bli en jättefin filt och precis som jag tänkte mig. Bambugarnet jag köpte är Schachenmayrs Cotton Bamboo Batik i färgen “art deco”. Nystat såg det ut som en spännande kombination av lila, rosa, gult och grönt men när jag använde det visade det sig innehålla väldigt mycket svart, vilket var synd. Det är en häftig effekt men inte riktigt vad jag var ute efter. Däremot köper jag gärna det här garnet i andra färger fler gånger, riktigt bra kvalitet och trevligt att virka i.

Resultatet av veckans garninköp, som ni kan se här under, blev några disktrasor i bambugarnet och första rutan på min “Cherry Heart”-filt. Filten behöver ett namn, men jag kommer inte på något bra. Det får väl vänta tills jag har gjort några fler rutor och börjar få en känsla för hur den blir :)

Sampler Star stitch #1
Första testet av bambugarnet, fasta maskor i olika kombinationer

First test of the bamboo yarn, double crochet (UK) in different combinations

Första testet av ett stjärnmönster. Dubbelsidigt och det var ingen favorit så jag stannade rätt tidigt.

First test of the star stitch. This one is two sided, but I didn’t like it that much so I stopped early.

Star stitch #2 Gothic square
Andra testet av stjärnmönstret. Det här var ensidigt men då blev också stjärnorna tydligare. Helt klart en favorit

Second test of the star stitch. One sided but more obvious stars and a definite favourite.

Första rutan till filten, en Gothic square från boken 200 crochet blocks

The first square for my blanket, the Gothic square from 200 crochet blocks

This week I’ve traveled north, then south, left Luleå for the last time as a Luleå resident, prepared for a week in Visby, waited for a yarn order and tried some new yarn.

I have about a week of holidays left before I start my new job in Falun. A week after that the moving truck arrives together with my boyfriend. We have a great apartment in a nice location and it’s exciting to start a new job, but first I need some holiday-ing with my family in Visby at the Medieval fair. I hope to find lots of crafty people to be inspired by and maybe something small to buy, but for the most part we will just experience and chat :)

I ordered some Drops Safran at the sale to use for my version of Cherry Heart’s sampler blanket, but it hasn’t arrived as planned. Since I suspected it wouldn’t, I went to a last visit to my LYS in Luleå and bought one skein of Drops Safran and one skein of a new bamboo yarn. I’ve tried both this week and I’m really happy with them! Safran is soft and works up beautifully even though it twists and splits a bit while crocheting. I think it will become a really nice blanket, like I imagined it. The bamboo yarn is Schachenmayr’s Cotton Bamboo Batik in the colour “art deco”. In the skein it looked like a cool combination of purple, pink, yellow and green but when I started using it I found out there were also a lot of black in it, which was a shame. It’s a cool combination but not what I wanted. But I would definitely buy this yarn again in other colour combinations, it is good quality and fun to crochet with.

The result of these finds you can see above, some dishtowels from the bamboo yarn and the first square for the blanket. The blanket needs a real name, but I can’t really think of one yet. It will have to wait until I’ve done some more squares and get a feel for it. :)

11 thoughts on “Förändringar / Changes (YOP #5)

  1. I love the cloths and bamboo is such a lovely fiber to work with. Love the square, I’ve got that book also and it’s great for squares. I find sometimes I need to work and think on a project to come up with a name. Enjoy your holiday with family.

Leave a Reply

